HTML

Alternatív valóság

Mi lenne az én alternatív valóságom, ha mától más döntéseket hoznék? Nincsenek jó vagy rossz döntések. Csak következmények. És a valósággal való bármilyen egyezés csak a véletlen műve. Tituszé.

Friss topikok

  • bluedress: Ezek szerint semmi sem változott :-( (2011.02.18. 10:59) 32 sor 2 nőhöz
  • bluedress: Tetszik az álom. Teljesen bele tudom élni magam. Nézd meg moziban a Robin Hoodot, nagyon jó. : ) (2010.06.05. 10:49) Superman a díszletek között
  • Devecseri Titusz: @7_of_9: Megélni évek, visszatekintve csupán egykori képek halmaza... főként statikus képekben eml... (2010.05.29. 06:51) Rövidtávú mérleg
  • Devecseri Titusz: Úgy érzem, hogy ha elmennék, nem lenne nyomom, hagyatékom, nem generálnék hiányt... már tényleg ne... (2010.05.01. 19:23) Szitáló csapadék
  • bluedress: Nem akarom, hogy rosszabb legyen, de ez baromi elkeserito. Utolag megbantad, hogy megtetted? Ez m... (2010.03.06. 14:26) Asszimetria

Linkblog

2010.02.13. 07:12 Devecseri Titusz

A párkapcsolatok zátonya

Az elmúlt napokban elmélkedtem. Hogy miért megy tönkre egy kapcsolat. A régi sérelmeken való rágódástól? A bizalom hiányától? A kommunikációs csődtől? Rájöttem, hogy ezek csak mind következmények. Van egy véleményem.

Mi az egyik alapvető igénye az egyéniségednek? A szabadság. Szabadság nélkül nem vagy ember, korlátozott vagy a méltóságodban. Évezredek alatt mindig a szabadság zászlaja alatt volt a legkönnyebb felsorakoztatni embereket.

Mi a szabadság? Olvastam vagy hallottam valahol, de később ért be felismerésként az az impulzus, hogy a szabadságnak két összetevője van: egyrészt kell legyenek választási lehetőségeid. Másrészt kell, hogy ezek között szabadon dönthess. És itt a kulcs szerintem: ha nem figyelsz oda, eltérő értékrenddel rendelkező személlyel kötöd össze az életedet.
Ekkor az eredetileg fennálló „szabadsági fokok” száma korlátozásra kerül. Sokszor úgy, hogy az Általad, a Te értékrended szerinti legalkalmasabb alternatíva sem választható. És itt vagy megtagadod az értékrended, vagy az értékrend szerinti választásoddal elkezded fűrészelni a kapcsolatod stabilitását.
Az egyik mentorom mondta nekem, hogy tanuljak meg az értékrendem szerint élni. És azóta bánt ez a mondat, mert nem teszek ez szerint. Két eltérő értékrenden létrejött kapcsolat akadályoz ebben, hiszen nem mered meghozni a Saját döntéseidet, más életét kezded élni, ami nagyon komolyan összefeszít belül.
Mondhatjátok, hogy egoizmus a szabadság keresése egy párkapcsolatban. Szerintem nem. Mert ha szerintem érték, akkor más hasonló értékrendű embere számára is az, aki szintén viszont elvárná, hogy az értékrendje szerint dönthessen. Ami nem lenne számodra bántó, hiszen szinte azonos értékrend szerint került meghozásra.
Amikor Andinak felvetem, hogy szerinte miért nincs bizalom a kapcsolatunkban, ő régi sérelmekre fogja. Amik eleve az értékrend eltéréséből fakadnak. Mert megtettem olyat, ami nekem értékrend szerinti, számára elleni.
Én ez így nem fogadom el, ennél szofisztikáltabb válaszokat szeretek. A sérelmeken való lovaglással önmagad bünteted, így tesz ő is. Amit nem tudsz elengedni önerőből, ott segítségre van szükség, amit ő nem fogad el. Nekem „csak” egy komoly sérelmem van, amit eddig nem tudtam elengedni, amikor választás elé állított, hogy barátok vagy ő. Ne ítélj most, hiszen információhiányban szenvedsz. Én évek óta dolgozom ezen a tüskén. Eredményekkel, de nem végleges sikerrel.
Szóval a szofisztikáltabb válasz a bizalomra: szcientológus elv, de az értékesítésben sikerrel működik, és a párkapcsolat is értékesítés, önmagad értékesítése. Tehát: ARK háromszög keress rá ha érdekel. Az affinitás, a szimpátia egy létező kapcsolatban adott. Ha olyan emberrel vagy párkapcsolatban, aki nem szimpatikus, akkor most sétálj el a fürdőszobába, néz bele a tükörben a saját szemedbe, majd köpd magad szemen. Feltételezem, hogy ez mindenhol adott. Még nálunk is :) A kommunikáció egy érdekes történet. Van egy elméletem, nem tudom, hogy működik-e, mert nekem beletört a bicskám. Miszerint a legteljesebb őszinteséggel viszonyulsz a társadhoz. Nincs tabu. Vagy önmagadért becsül, vagy inkább érjen véget. Van elég színészi feladatod kint a társadalomban. Hiszem, hogy működik, de azt már látom, hogy nem egy eltérő értékrendeken nyugvó kapcsolatban. És itt jön a hallgatás, megtöröd a háromszöget azzal, hogy félelemvezérelt emberré válsz. És ahol telejesen elbukik a bizalom, az a harmadik csúcs, a realitás. Eltérő értékrenddel nincs közös valóság, csak két valóságnak, két értelmezének a metszete az, ahol lavíroztok. Az értékrended szűrő, amin keresztül a valóság eseményeit látod. És másképp látjátok. És két oldalról sérült a bizalom szimpátia-realitás-kommunikáció háromszöge, így nem lesz bizalom a büdös életben sem.
Az értékrend egyébként , bár alapvetően a gyermekkori mintád adó személytől ered, felnőttként már választható. Ha az alapértékek azonosak, akkor jó eséllyel az „apróbb” témákban kialakíthattok kompromisszumot. A jó kompromisszum talán nem is félúton van, hiszen itt minkét fél feladni érez, hanem mindig máshol. Egy témában legyen a Te véleményed mérvadó, másszor az enyém. De diktatórikusan minden részértéket ráerőszakolni a másikra nem helyes. DE! A másik fél ha ezt hagyja, akkor ő a hibás. Nálunk én. Lehet kövezni, de mindig ott a felelősség, aki hagyja (ha tehetne ellene). A feleség aki hagyja az erőszakot, hibás. A férj aki feladja az értékrendjét, hibás. Ha átvertek, Te vagy a hibás, mert hagytad.
És ez a lényeg: nem óhajtok ujjal mutogatni, hisz mindezt én hoztam létre. De sokáig nem értettem az eseményeket, most úgy hiszem megtaláltam a titok nyitját. Mert sejtettem, hogy az értékrendből fakadnak a problémák, csak a hogyan nem volt világos. Hogy a fent leírt koholt vagy életszerű, az döntsd el Magad. És itt komolyan kíváncsi vagyok, hogyan van az Nálad, Nálatok? Ezen gondolatmenet igaznak mondható az életedben?

7 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://titusz.blog.hu/api/trackback/id/tr701753928

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bluedress 2010.02.14. 17:58:10

Hat te aztan tenyleg igyekszel. Szerintem is a kommunikacion es az ertekrenden csusznak el a dolgok, valamint nekem mindig fontos volt, hogy fel tudjak nezni a masikra, es tudjam, hogy o is tisztel, tudok ujat mutatni neki. A korombol adodoan nekem nem kellett ilyen nehezsegekkel szembeneznem, mint neked, en mindig megtehettem hogy hata forditsak es viszlat. A gyakorlatban mindig maskepp csinaltam a dolgokat, mint ahogy elmeletileg szepen levezettem magamban.

bluedress 2010.02.18. 22:54:03

Megneztem az Avatart.. : )

Devecseri Titusz · http://titusz.blog.hu/ 2010.02.19. 05:52:11

@7_of_9: Na és milyen volt? Ha nem költesz rá, hogy jutottál be?

Az első kommentet köszönöm. A kölcsönös tisztelet témaköre érdekes, még boncolgatnom kellene, mert elég megfoghatatlan. Te nem írsz blogot? ;)
Nem hittem hogy ilyen öreg vagyok Hozzád képest. Írtam valahol a koromat, vagy csak öregnek érződöm, vagy csak relatív öregség? :) Sajnálom, hogy eddig nem jött össze a metódus, de semmi nem megy elsőre. Mindennek oka van. Kell idő, hogy az ember megtalálja önmagát, hogy aztán keressen maga mellé. Nagykönyv szerint.

bluedress 2010.02.20. 12:47:24

Nem volt rossz, bár engem nem érintett meg annyira. 1 óra után a 3D se volt már izgi. De nem akarok negativkodni. : )
Regen irtam blogot, vagy 5 éven át, aztan viszonylag hirtelen atalakitottak az oldalt es nem vittek at a blogokat. Ugyhogy amikor ujra felneztem (akkoriban mar nem surun posztoltam), elkeseredve lattam, hogy minden oda : (
Nem igazan a te korodra utaltam, hanem mivel en meg 24 se vagyok, se ferjem, se gyerekem. Fogalmam sincs, te hany eves vagy. : )

bluedress 2010.02.20. 13:36:32

Úgy jutok be, hogy mivel ott dolgozom, ingyen mozizok

Devecseri Titusz · http://titusz.blog.hu/ 2010.03.01. 06:21:44

@7_of_9: Akkor megértem, hogy költesz mozira ;) Így visszagondolva tényleg nem egy nagy film, nagyon habos, mélységek nélkül, de akkor valamiért betalált a cukormáz, sebezhető voltam. Biológiailag nem vagyok idősebb Nálad, de öregebbnek látszok kb. 8 évvel, és öregebbnek érzem magam, mint aminek látszom :D
Kár a blogért...

bluedress 2010.03.06. 13:54:54

Nahát! Az írásaid alapján sokkal idősebbnek gondoltalak, nameg hogy már házas vagy. Mostanában ritka az ilyen.
Én is nagyon sajnálom a blogot, bár 16 évesen kezdtem, elképzelheted az akkori témákat. Depressziós, sokkal-tapasztaltabb-vagyok-a-korombelieknél bejegyzések, szenvedős, de néha nagyon boldog. Tipikus borderline : D De jó lenne visszaolvasgatni. A felét kinyomtattam időben, korábban, de a maradék elveszett. : ( hát mindegy.
süti beállítások módosítása